Translate

23 Temmuz 2010 Cuma

Enis Batur’un Tehditleri!..

Okur ve yazarlık hızına yetişilmesi neredeyse imkansız Enis Batur, 1990’da ilk baskısını yapan KEDİLER KRALLARA BAKABİLİR kitabında birkaç küçük tehdit göndermişti çevresine…

“Ben, Carl Sagan’ın ‘Kosmos’unu okumamış insanlarla sohbeti kısa kesiyorum. Çünkü onlar İskenderiye Kitaplığı'nın içeriğiyle günümüzün dev kurumsal kitaplıklarının içeriği arasındaki özlü farklılığı ve trajik yazgı ortaklığını bilmiyorlar, bu nedenle de içleri kararmıyor, daha doğrusu kararmasın istiyorlar, isteyebiliyorlar."

UMBERTO ECO’NUN KÜTÜPHANESİ
 
“Epey sonra, bir başka arkadaşım, Umberto Eco’nun küçümen risalesini gönderdi: ‘De Biblotecha’. (Nasıl çevirmeli bu başlığı? Şimdilik şöyle: ‘Kütüphanelere Dair’.) Bana öyle geliyor ki, yakında bu risaleyi okumamış olanlarla da sohbeti kısa tutacağım. Çünkü onlar, ‘Gülün Adı’ndaki kitaplığın iç çizimini bir kağıt üzerinde denememiş kişilerdir- gibi geliyor bana.”

Batur, bu listesini bugün ne ölçüde değiştirdi bilinmez ama daha sonraki yıllarda kendisi bir COSMOS olmasa da KÜTÜPHANE (2005) adlı bir deneme kitabı yayınladı. Ama Batur, EX LİBRİS’i 1986’da Gösteri dergisinde yayınladığını açıklamayı da ihmal etmemişti.

Eco’nun DE BİBLOTECHA adlı makalesi, 1991 yılında Adam Yayınları’ndan yayınlanan GÜNLÜK YAŞAMDAN SANATA adlı kitapta yeraldı.

“KÜTÜPHANEM DEV BİR KUM SAATİ”

Batur KÜTÜPHANE’sinde, Pascal Quignard’ın, “Bir okurum ben, yazarlığımı okuduklarım belirler” sözlerini aktardıktan sonra, kendisi için kitap okuma-yazma ilişkisini şu şekilde ifade eder:
“Tam böyle, tam o kadar olmasa da, benim yazdıklarımı da okumalarım biçimlendirmiştir: Okuduklarımdan hareket ederim –özellikle nesir yazarken böyledir bu. Kütüphanemin raflarında yan yana, üst üste dizilen onca kitabın içindeki harfler, imgeler irili ufaklı yazı yangınları için kıvılcımlar taşırlar. Kum saatiyle bozdum ya epeydir, kütüphanemin dev bir kum saati olduğu sanısı iyiden iyiye yer etti içimde:

Üst bölümden ağır ağır aşağıya akan işaretler bana doluyor, durmadan yeni kitaplarla beslenen üst bölüme baktıkça onlara vaktim kalmayacağını görüyor, anlıyor, biliyor olmam birşey değiştirmiyor: Bu tükenmez kumlu saat, Kum Kitabı gibi sonsuz tek bir kitap olabilir gerçekten de.”

(Enis Batur, Kediler Krallara Bakabilir/ Kütüphane)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder