Translate

4 Haziran 2010 Cuma

Dostoyevski Ecinniler’i Nasıl Yazdı?

Andre Gide, Dostoyevski'nin Ecinniler romanı ile ilgili çok önemli bir ayrıntıyı keşfetmiştir:

“Bence Dostoyevski‘nin mektupları, eserlerinin özellikle de bu büyük yazarın en güçlü ve en olağanüstü kitabı olan Ecinniler‘i nasıl kaleme aldığı konusunda bizi aydınlatmaktadır. Biz burada çok özel bir edebiyat olayına şahitlik ediyoruz. Dostoyevski‘nin yazmak istediği kitap, bizim elemizdekinden oldukça farklıymış. Ecinniler'i yazmaya başladığında, ilk başlarda hiç düşünmediği yeni bir kişi doğmuş zihninde. Bu yeni karakter yavaş yavaş romanda ön plana geçmiş ve işin başında en önemli kahraman olması gereken kişiyi yerinden etmiş. Dostoyevski Ekim 1870′de, Dresten’de, ‘Hiçbir eser bana bunun kadar acı vermedi’ diye yazar:

ROMANIN GERÇEK KAHRAMANI

‘İlk başlarda, yani geçen yazın sonlarına doğru, onu üzerinde çalışılmış, şekillendirilmiş kabul ediyor ve ona yüksekten bakıyordum. Ancak daha sonra gerçek ilham geldi bana ve bu eseri bir anda sevdim, dört elle ona sarıldım ve o ana kadar yazdıklarımı karalamaya koyuldum. O yaz, başka bir değişiklik daha oldu. Romanın gerçek kahramanı olmak isteyen yeni bir kişi belirdi, öyle ki sonunda ilk kahraman geriye çekilmek zorunda kaldı. Gerçi o da oldukça ilgi çekiciydi ama yine de kahraman adına gerçekten yaraşmıyordu. Yeni kişi beni öylesine büyüledi ki, bütün eseri yeniden yazmaya koyuldum.’

Artık bütün dikkatini topladığı bu yeni karakter, belki de Dostoyevski‘nin yarattığı en ilginç ve en ürkütücü varlık olan Stavrogin’dir.”

(Dostoyevski, Andre Gide, L&M Yayınları)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder